Jesteś w: Strona główna » Mój Profil » Zaplanowane wycieczki » Wycieczka
Mapa 242
Nadl. Człopa: Wycieczka ścieżką pieszo-rowerową „Brzegiem człopskich jezior”
autor: Anka_Pikus

Trasa wycieczki rozpoczyna się przy Centrum Informacji Turystycznej, które mieści się w Domu Kultury w Człopie. Od tego miejsca jedziemy ulicą Żeromskiego w stronę miejskiej oczyszczalni ścieków. Pierwszą atrakcją turystyczną po rozpoczęciu trasy jest wiadukt nieistniejącej już linii kolejowej wybudowany w 1904 r.

Za miejską oczyszczalnią ścieków droga łagodnym łukiem skręca w lewo, a po prawej stronie rozpościera się malowniczy widok na bagna porośnięte trzciną i kępami wierzb, pośród których meandruje rzeka Cieszynka. Jest to miejsce bytowania wielu gatunków ptaków, m.in. orła bielika. Takich miejsc w Polsce, a nawet w Europie, mamy niestety coraz mniej.

Po dalszych kilkuset metrach należy skręcić w prawo, do mostku na rzece. Na drugim brzegu zlokalizowane jest grodzisko stożkowe wpisane do rejestru zabytków, otoczone wałem o znacznej średnicy – około 100 m. W północno-zachodniej części grodziska zachowały się pozostałości fosy. Tu jest zlokalizowane miejsce odpoczynku oraz tablica poglądowa.

Dalej ścieżka wiedzie brzegiem jeziora Kamień. Panoramę jeziora można podziwiać z wysokiej skarpy, którą biegnie trasa. W środkowej części jeziora zlokalizowany jest punkt widokowy. Można z niego oglądać rozległą mieliznę w miejscu, gdzie wpływa rzeka Cieszynka. Warto się tu zatrzymać, by obserwować przyrodę; w podglądaniu natury przydatna będzie lornetka. Trasa dalej wiedzie brzegiem jeziora. Warto zwrócić tu uwagę na liczne źródliska zapewniające stały dopływ wody ze źródeł. Ścieżka wkrótce zaczyna biec przez bór sosnowy, gdzie skręca w prawo pod górę, by doprowadzić nas do szerszej drogi, którą należy skręcić w lewo. Wiedzie ona do jeziora Załom.

Kierując się w stronę jeziora, docieramy do miejscowości Załom. Jeśli komuś zabraknie tu sił, może wygodną trasą wrócić do Człopy. Chcąc kontynuować wycieczkę, należy skręcić szosą w lewo. Opuszczając wieś Załom, zjeżdża się dosyć stromym zjazdem nad jezioro, wprost na miejsca biwakowania. W tym miejscu znajduje się przygotowane kąpielisko. Dalej trasa wiedzie alejką starych drzew – klonów, kasztanowców, wprost do kolejnego pola namiotowego. Tu rozpościera się wspaniały widok na wyłaniające się spośród wód jeziora dwie wyspy. Jadąc dalej, wyjeżdża się z zielonego tunelu na rozległe łąki, przy końcu których zlokalizowane jest miejsce odpoczynku. Można tu podziwiać rezerwat przyrody „Stary Załom”, który został utworzony dla ochrony unikatowego stanowiska turzycy ptasie łapki.

Dalej ścieżka wiedzie pośród starego drzewostanu sosnowego, urozmaiconego brzozą i bukiem. Z lewej strony mijamy małe jeziorko Kasełek, by brzegiem zagospodarowanej polany dotrzeć do drogi z Załomu do leśniczówki Jeleni Róg. Następnie skręcamy w lewo i po około 300 m dojeżdżamy do mostu na Cieszynce obok leśniczówki. Jest to punkt zwrotny trasy. Zaraz za mostkiem należy skręcić w lewo i brzegiem rzeczki obrać kierunek powrotny.

W miejscu, gdzie Cieszynka wypływa z jeziora Załom, można się chwilę zatrzymać na punkcie widokowym. Liczne pościnane drzewa i okazałe żeremie bobrowe świadczą o tym, że teren ten zamieszkuje dosyć liczna rodzina bobrów. Po kilkuset metrach dojeżdżamy do łączki, gdzie zaczynamy oddalać się od brzegu jeziora, w stronę miejscowości Dzwonowo. Po drodze widać efekty pracy leśników przy przebudowie drzewostanów założonych na gruntach porolnych. Po prawej stronie turysta mija osadę Dzicza. W miejscowości Dzwonowo należy skręcić w lewo nad Jezioro Białe. Następnie dojeżdża się nad mniejsze jezioro zwane Kochlin Mały, ostatnie jezioro na trasie. Dalej trasa skręca w lewo pod górę i leśnym duktem prowadzi do Człopy, gdzie wycieczka się kończy.

Łączny czas potrzebny na pieszą wędrówkę to około 6 godz.
Czas wycieczki rowerowej to około 3 godz.